avatar
Куч
8344.85
Рейтинг
+3155.98

Mirsaidova Gulmira Sharofovna

Мақолалар

Kitob bayrami

JizDPI
Илм-фан

Istiqboli porloq mustaqil yurtimizga bayramlar yarashadi. Ana shunday bayramlardan biri 22-23 may kunlari “Adabiyotga e’tibor – kelajakka, ma’naviyatga e’tibor” shiori ostida o’tkazilgan Respublika “Kitob bayrami”dir.


         Shu munosabat bilan Jizzax viloyat hokimligi, Jizzax viloyat matbuot va axborot boshqarmasi, O’zbekiston yozuvchilar ijodiy uyushmasi viloyat bo’limi hamkorligida “Yoshlar shaharchasi”da tashkil etilgan “Kitob bayrami”da Jizzax davlat pedagogika instituti Axborot-resurs markazi ham dolzarb mavzulardagi adabiyotlar ko’rgazmasi bilan ishtirok etdi. “Yangi adabiyotlar sizlar uchun”, “Institut professor-o’qituvchilarining ilmiy-ijodiy ishlari”, “Yoshlarga oid davlat siyosati”, “Chet tillarni o’rganamiz” mavzularidagi adabiyotlar hamda elektron darsliklar namunalari shular jumlasidandir.



       


  Shuningdek, Jizzax viloyati ko’zi ojizlar maxsus Axborot-resurs markazi bilan hamkorlik shartnomasi asosida tashkil etilgan ko’chma kutubxona ham o’z adabiyotlari bilan bayram tadbirida qatnashdi.


“Kitob bayrami”da Jizzax davlat pedagogika institut Axborot-resurs markazi faoliyatini aks ettiruvchi videorolik namoyish etildi.



 


Гендерный аспект в рассказе А.П.Чехова «Кухарка женится»

JizDPI
Илм-фан

Художественная литература во все времена стремилась ответить на основные вопросы человеческого бытия. Не проходит она и мимо меняющихся гендерных отношений в современном обществе.


Гендерный подход в науке основан на идее о том, что важны не биологические различия между мужчинами и женщинами, а то культурное и социальное значение, которое этим различиям придает общество. Основой гендерных исследований стало выявление разницы в статусах, ролях и иных аспектах жизни мужчин и женщин и, главное, анализ феноменов власти и доминирования, утверждаемых в обществе через гендерные роли и отношения. Теория гендера позволяет по-новому интерпретировать и произведения художественной литературы, где наглядно и глубоко воплощаются мужской и женский взгляд на мир (гендерная картина мира), на взаимоотношения полов, а также осветить проблему женского творчества, которая и по сей день считается значимой и обретает новые перспективы в связи с успехами гендерологии.



Гендер курсини ўрганишда хрестоматиянинг ўрни

JizDPI
Илм-фан

XXI аср инсонпарварлигига оид энг ёрқин ҳодисалардан бири бу нафақат эркаклар ва хотин-қизларнинг ижтимоий ролини, балки умуман маданиятни тадқиқ этишга янги услубий ёндашувнинг кўриниши сифатида гендер тадқиқотларининг пайдо бўлишидир.


Хотин-қизлар аҳволини яхшилаш, хотин-қизлар ва эркаклар тенг ҳуқуқлигини таъминлаш — бу инсон ҳуқуқлари муаммоси ҳамда ижтимоий адолатни таъминлаш, барқарор адолатли ва ривожланган жамият қуришнинг энг муҳим шартларидан бири сифатида англанилаяпти.



Гендер: таълим ва тарбия

JizDPI
Илм-фан

Гендер таълимоти бугунги кунда жаҳон ҳамжамиятида замонавий педагогик муаммо сифатида майдонга чиқди. Бу таълимот ёшларни умуминсоний қадрият – жинслар тенглиги, гендер тенглиги руҳида тарбиялашда катта аҳамият касб этмоқда. Жамиятда гендер тенглигига эришиш учун аҳоли онгида гендер билимларини  шакллантириш керак.


Гендер назариясининг ривожланиши педагогика фанида ҳам янги ёндашувлар пайдо бўлишига таъсирини кўрсатди. Педагогик ёндашувларни ривожлантиришдаги муҳим қадам — бу гендер назарияси ютуқларини таълим ва тарбия соҳасига интеграциялаш ва педагогикада гендер ёндашуви ёки гендер педагогикасини шакллантириш эди.



Таълим соҳасида аёлларнинг ўрни

JizDPI
Илм-фан

Аёл ҳаётнинг барча поғоналарида эркакни асраб авайловчи фариштадир.


 Аёл назокат соҳибаси, муҳаббат куйчиси, фидоийлик тимсоли


А.И.Герцин


 


2000 йил сентябр ойида БМТ томонидан ўтказилган «Минг йиллик саммит»да қабул қилинган «Минг йиллик декларацияси»да инсониятни олдида ҳал қилиниши энг долзарб бўлган 8 та масала ичида 3-муҳим масала хотин-қизлар тенглигига эришиш эканлиги белгилаб қўйилган. Хотин-қизлар ҳуқуқларини чеклашларнинг дастлабки кўринишларидан бири таълим олиш жараёнида намоён бўлади. Шу боис таълим жараёнидаги мавжуд аҳвол ва таълим муассасаларида аёлларнинг ўрни мамлакатимизда қай даражада эканлиги ҳақида баъзи статистик маълумотлар асосида бироз фикр юритсак.



Гендер ва таьлим

JizDPI
Илм-фан

Шаклланиб келаётган гендер тенглиги концепциясининг асосий тамойилларидан бири хотин-қизларнинг ижтимоий-сиёсий жараёнлардаги иштирокини замонавий эҳтиёж ва талаблар даражасига кўтариш, ўз қобилиятларини эркин намойиш этишлари учун эркаклар билан тенг шароитларни яратишга қаратилган амалий ҳаракатларни ташкил этишдир.


БМТнинг инсон ҳуқуқларини ҳимоя қилиш, эркаклар ва аёллар тенг ҳуқуқлилигини халқаро миқёсда эътироф этилган қадриятга айлантиришга қаратилган сиёсати ижобий натижа бермоқда. Эркаклар ва аёлларга инсон фаолиятининг барча соҳаларида тенг имкониятлар яратиш йўлида самара, ютуқларга эришиш учун аҳолининг ҳуқуқий онги гендер тенглик ғоялари асосида бойитиб борилиши, гендер маданиятини шакллантириб бориш лозим.



Гендерные роли в феминизме

JizDPI
Илм-фан

Все возрастающий интерес к гендерным проблемам имеет очень глубокие корни. С одной стороны, различие мужчин и женщин является самым фундаментальным различием между индивидумами, принадлежащими к виду homo sapiens (как показали исследования, именно это отличие, прежде всего, фиксируется и запоминается человеком), с другой стороны, сейчас идёт процесс изменения и сближения гендерных ролей. Обычно большее внимание обращают на изменение гендерных ролей женщин, все больше проявляющих себя в традиционно мужских сферах социальной активности (политика, бизнес, армия, «мужские» виды спорта), хотя одновременно идёт не менее важный процесс изменения гендерных ролей мужчин, принимающих все большее участие в традиционно женских сферах социальной активности (воспитание детей, домашнее хозяйство). Кроме того наблюдается тенденция андрогинии – проявления у женщин «мужских» черт характера, а у мужчин – «женских». Причем если раньше эта тенденция вызывала и у психологов, и в обществе в целом беспокойство, то в последние годы эта тенденция рассматривается как нормальная и положительная.



Женские движения за равноправие женщин и мужчин

JizDPI
Илм-фан

Под женским движением принято понимать движения феминисток. Существует множество определений этого понятия. Феминистки в моём понимании – это участницы женских движений за освобождение всех женщин от угнетения и признание равноправия мужчин и женщин.


Феминизм зародился в конце XVIII века в Западной Европе, но наибольшее развитие получил в США. Толчком к активизации борьбы женщин за равные права с мужчинами послужила Великая французская буржуазная революция 1789 года. Активная участница женского движения Франции Олимпия де Гуж написала на основе «Декларации прав человека и гражданина» воззвание «Декларация прав женщин». В ней она утверждала, что права на свободу и равное гражданство не могут принадлежать одним лишь мужчинам, что вряд ли действительное равенство может быть достигнуто, если половина общества лишена возможности занимать государственные посты. За свою идею равенства в 1793г. по решению Конвента Олимпия де Гуж была казнена.



Дискриминация женщин

JizDPI
Илм-фан

Темой своей работы я взял вопрос о дискриминации потому как считаю его очень актуальным.


Наверное, каждый из нас хотя бы раз слышал о дискриминации. Особенно часто говорится о дискриминации по половому (гендерному) признаку, т.е. дискриминации по отношении к женщинам.


Дискриминация — это не обязательно государственная политика, это отношение людей. Дискриминация — это от латинского Discriminatio — различение, выделение. Это особое отношение к части населения, выделенной по определенному признаку. В качестве признака может выступать любое значимое отличие личности, например, раса, национальность, пол, религиозные убеждения, сексуальная ориентация, возраст, инвалидность, род занятий, состояние здоровья.


Однако человечество вступает на новый этап развития, и возможно, в будущем станет реальной мечта об идеальном равноправном во всех отношениях в обществе.



Гендерный конфликт

JizDPI
Илм-фан

 


Гендерный конфликт -взаимодействие или психологическое состояние, в основе которого лежит противоречивое восприятие гендерных ценностей, отношений, ролей, приводящее к столкновению интересов и целей. Различия в поведении мужчин и женщин могут стать причинами внутриличностных, межличностных и межгрупповых конфликтов. У мужчин, обладающих внешними признаками идеала мужской красоты  чаще появляется тревожность, депрессия, снижение самооценки и стресс, нежели у людей с обычной внешностью. Это пример внутриличностного конфликта.


 Несоответствие гендерного поведения культурным нормам выполнения гендерной роли также может вызывать  напряженность и конфликтность на работе. Например, от руководителя-женщины ждут большей мягкости и отзывчивости к подчиненным, чем от руководителя-мужчины. Если она этого не делает, то, это вызывает более негативную реакцию, чем их отсутствие у мужчины. Так может развиться межличностный конфликт. Наконец, борьба за равные права женщин, развернувшаяся с конца ХVIII в., сформировавшая женские группы и организации, часто носила конфликтный межгрупповой характер.



Қадимги Спарта: аёллар эркинлиги ва ҳуқуқлари

JizDPI
Илм-фан

Спарта давлатининг ижтимоий ҳаётида аёлларнинг роли юксак бўлган. Спартада хотин-қизларни тарбиялашга катта эътибор қаратилган. Унда аёллар ҳамманинг ҳурматини қозонган. Спарталиклар фақат соғлом онадан соғлом бола туғилади, деб ҳисоблаганлар. Спарта аёллари Юнонистоннинг бошқа жойларидан кўра энг ҳурматли ҳисобланишган. Олган тарбияларига кўра улар эркакларга яқинроқ бўлишган. Спарта аёллари жасорат, ватанпарварлик, фидоийлик, мардлик бобида эркаклардан қолишмаганлар. Афинанинг аёллари ва бошқа шаҳарларнинг аёлларидан кўра Спарта аёллари нисбатан эркин бўлганлар. Улар  ўз мулкига эга бўлиш, ундан фойдаланиш, мулкни ўз қизига ёки ўғлига қолдириши мумкин бўлган. Узоқ давр мобайнида эрлари урушга кетганида улар ўзларига бошқа эр топишлари ҳам мумкин бўлган.



Ҳақ тўланмайдиган меҳнат

JizDPI
Илм-фан

Тарихдан маълумки, инсонлар турли табақа ва синфларга бўлиниб ҳаёт кечиришган. Бугунга келиб шундай табақа ва синфлар тамоман тугатилди, ирқи, миллати, жисмоний соғлик даражасидан қатъий назар, инсонлар тенглаштирилди. Лекин на табақа, на синфга кирмайдиган жинслар тенглиги эса қийин масала бўлиб қолмоқда. Демократлашиш ва саноатлашиш юқори даражага чиққан бугунги кунда  эркак ва аёл жинсларининг ўзаро тенг ҳуқуқлилиги аксарият мамлакатларда кафолатланган. Аммо шундай бўлишига қарамасдан аёлларнинг жамиятдаги, айниқса, оиладаги тенглилигига эришиш мумкин бўлмас ҳолатлардан бири бўлиб қолмоқда. Бундай тенгсизлик уй юмушларида яққол кўзга ташланади. Уй-рўзғор ишларида аёлларнинг меҳнати ниҳоятда катта ўрин эгаллайди.



Аёллар ҳуқуқларини таъминлаш маънавий тараққиёт мезони

JizDPI
Илм-фан

Ижтимоий ҳаётни ўрганар эканмиз, жамиятнинг асоси сифатида оилани, унинг тимсолида эса аёлни айтиш ўринли. Хотин-қизлар ҳуқуқи ва аҳволининг яхшиланиши, хотин-қизлар ҳамда эркаклар тенг ҳуқуқлилигини таъминлаш – бу инсон ҳуқуқлари муаммоси ҳамда ижтимоий адолатни таъминлаш шартларидан биридир ва у алоҳида ҳолда фақат хотин-қизларгагина тегишли масала сифатида кўриб чиқилмаслиги керак. Бу барқарор, адолатли ва ривожланган жамият қуришнинг ягона усулидир.


Демократия, авваламбор, маънавий мезонлар асосида бошқариладиган, кучли ҳуқуқий давлат ва фуқаролик жамияти демакдир. Ҳуқуқий давлат ва фуқаролик жамияти демократиянинг ўзаро узвий боғлиқ бўлган икки жиҳати, икки қанотидир. Айнан шу боис биз “Кучли давлатдан — кучли жамият сари” концепциясини ишлаб чиқдик ва бу ғояни изчил амалга ошириш масаласига биринчи даражали аҳамият қаратиб келмоқдамиз.



Аёллар ҳуқуқи ва гендер тенглиги муаммолари

JizDPI
Илм-фан

Инсоният цивилизациясининг термачиликдан-зироатчиликни, овчиликдан-чорвачиликни кашф этиши аста секинлик билан аёлларнинг жамиятдаги ўрнини йўқ қила бошлади. Деҳқончилик ва чорвачиликнинг ривожланиши билан “эркак” уруғидаги мувозанатни ўз қўлига ола бошлади. Агар Энгльс сўзи билан айтганда: “ёввойи”, жангчи ва овчи бўлган эркак уйда аёлдан кейин иккинчи ўрингга ҳам рози бўлиб яшайверди. “Мулойим табиатли” чўпон эса ўзининг бойлиги билан мақтаниб, аёлни иккинчи ўринга суриб қўйиб, биринчи ўринга чиқиб олди.


Оиладаги меҳнат тақсимоти “эркак” устунлигини таъминлашга асос бўлиб хизмат қилди. Аёлнинг уй-рўзғор юмушлари эркакнинг ҳунарига нисбатан ўзининг аҳамиятини йўқотди.



Хотин-қизлар ижтимоий мақомининг ўзига хос хусусиятлари

JizDPI
Илм-фан

Инсоният тарихида кузатилганидек, эътиборли олим ҳамда файласуфларнинг фикр-мулоҳазалари, олиб борган тажрибалардан хотин- қизларнинг ижтимоий мақоми кўплаб омилларга боғлиқ эканлиги маълум бўлади.


Тарихга назар ташласак қадимда ҳунармандчилик, деҳқончилик ва ибтидоий иморат қурилишида аёлларнинг  роли катта бўлган. Эркаклар жангчи, овчи ва балиқчи бўлган, лекин қийин пайтларда бу ишларни аёллар ҳам бажарганлар.


Матриархатликдан патриархалликка ўтиш хотин-қизларнинг жамиятдаги ролини пасайтирди, уни жамият ривожланишида фаол иштирок этишидан четлатди, уни сиқиб оилавий муносабатлар қафасига қамаб қўйди. Бундай ҳолат турли жойларда турли даражада содир бўлди ва узоқ давом этди, турли бахс-мунозараларни келтириб чиқарди.



Хотин – қизлар масалаларида гендер тенглиги

JizDPI
Илм-фан

Жамиятимиз тараққиёти даражаси ёш авлодни гендер тенглик ғояси асосида етук, комил инсон сифатида тарбиялаш, таълим-тарбия ишларини янги сифат поғонасига кўтариш, жаҳон андозаларига мос кадрларни етиштириш ишларини жадаллаштиришни талаб қилмоқда. Айниқса, қизларнинг ақлий, маънавий-ахлоқий, жисмоний жиҳатдан фаол ҳаётга тайёр бўлиб етишишлари жамият тараққиётининг муҳим шартларидан ҳисобланади. Бу эса, ёшларни тарбияловчи кадрларни тайёрлашда ҳам янгича ёндашувни талаб қилади.


Жамиятда гендер тенглигига асосланган муносабатларнинг ташкил топиши учун гендер тенглиги ғоясига нафақат сиёсий даражада, балки ижтимоий даражада ҳам чуқур амал қилиш зарур бўлади. Гендер адолат меъёрларининг жамиятда устуворлигини таъминлаш, аввало, шу жамият аъзоларининг кундалик фаолияти орқали амалга ошади. Яъни фуқароларнинг (биринчи навбатда аёлларнинг) ўз  ҳуқуқ ва эркинликларини танишлари, ҳуқуқий билимларга эга бўлишлари, унга мос равишдаги сиёсий фаоллик ва ижтимоий ҳамкорликни намоён қилишлари жамиятда гендер тенгликни ҳар томонлама чуқур таъминловчи, ҳал қилувчи омил  вазифасини ўтайди. Унинг натижасида инсон ҳуқуқининг демократик тараққиёт билан бевосита узвийлиги таъминланади.



Моддий-маданий қадриятлар ва аёллар

JizDPI
Илм-фан

Ҳар бир халқ, жумладан, ўзбек халқи ҳам миллат сифатида маънавий қадриятлар билан бир вақтда моддий қадриятларга эҳтиёж сезади. Қадриятларни  ҳаёт ва турмуш шароитлари юзага келтиради. Унда миллатнинг орзу-умидлари, у яшаётган табиий географик, ижтимоий муҳит, халқ истеъдоди, малакаси, қобилияти, етук хусусият ҳамда белгилар ўз ифодасини топади.Ана шу ўзига хос жиҳатлар давр ўтиши билан мазкур халқнинг моддий, миллий бойлиги ва қадриятларига айланади.Ундаги хусусиятлар фақат шу халққа хос бўлган кўринишга эга бўлади.


Ўзбеклар бой  моддий, миллий  қадриятлар  мажмуасига  эга  бўлган  халқдир. Ҳунармандчилик қадимдан шаҳарлар ҳаёти ривожланишида, меҳнат тақсимотида, оиланинг моддий аҳволини яхшилашда муҳим ҳисобланган.


Юртимизда одамлар ўтроқлаша бошлаган даврлардан бошлаб аёллар эркакларга елкадош бўлиб умумий рўзғорнинг фаровонлигини таъминлашда, миллий  моддий бойликлар яратишга муносиб ҳисса қўшиб келмоқдалар.



Ҳарбийлар маданиятида гендер масаласи

JizDPI
Илм-фан

Оила – жамиятнинг таркибий қисмидир. Жамиятнинг барча ютуқлари ва камчиликлари, зиддиятлари оилада ўз аксини топади. Шу боисдан ҳам бизнинг ҳуқуқий демократик давлатимиз равнақи оила фаровонлиги билан боғлиқ.


Гендер маданияти шахс маданиятининг таркибий қисми ҳисобланади. Ушбу маданиятни ҳарбийларда шакллантиришнинг зарурлиги шундаки, биринчидан, бугун армиямиз таркибида аёллар ҳам фаолият кўрсатаётганликлари ва уларга тўғри муносабатнинг шаклланиши ҳарбий фаолиятда ижобий натижага эришишни таъминлайди; иккинчидан, ҳарбийлар атрофидагиларига намуна бўла оладиган касб соҳиблари ҳисобланади.



Аёллар ва ижтимоий тараққиёт

JizDPI
Илм-фан

Хотин –қизларнинг жамият тараққиёти билан ҳамнафас бўлиши ғоялари Шарқ цивилизацияси учун янгилик эмас. Мазкур масала қадимдан  мутафаккирларнинг қарашларида акс этган ва ўз тарафдорлари ва мухолифларига эга бўлган.


Жамиятда эркак ва хотин — қизлар нуфузи масаласини ўзида акс эттирган “Аёл ердан чиққан эмас – эркак боласи, эркак кўкдан тушган эмас — аёл боласи"  деган ўзбек халқ мақолини шарҳлар экан, Ш.Шомақсудов ва Ш.Шораҳмедовлар шундай деб ёзишган эди: "… маълумки, ўтмишда хотин-қизлар таҳқирланган, эзилган, уларнинг инсоний ҳуқуқлари поймол қилинган, уларга камситиш, хўрлаш кўзи билан қаралган. Бунга сабаб, биринчидан, хотин-қизлар «тўрт девор орасида» яшашга маҳкум этилганлиги, бевосита моддий неъматлар яратиш ишига йўлатилмаганлиги натижасида моддий неъматлар яратувчи эрларнинг оилада иқтисодий жиҳатдан ҳукмрон бўлганлиги бўлса, иккинчидан, демократик тамойиллар оёқ ости қилинган, жамиятда хотин-қизларнинг ҳақ-ҳуқуқлари ҳар томонлама чеклаб қўйилган эди".



Аёлларга нисбатан камситувчи муносабат

JizDPI
Илм-фан

Аёллар ва эркаклар тенглигини таьминлаш муаммоси ҳозирги вақтда бутун дунё ҳамжамияти олдида турган энг жиддий муаммолар сирасига киради. Бугунги кунда аёлларнинг дискриминация қилиниши натижасида вужудга келган вазият дунё аҳлини қаттиқ ташвишга солиб турган  муаммолардан биридир. Аёлларнинг эркаклар билан ҳуқуқий тенглигига эришиш борасидаги муайян ютуқларга қарамасдан аёллар учун ҳуқуқий тенглик ҳали ҳам барибир орзулигича қолиб келмоқда. Ҳолбуки, инсон ҳуқуқлари, эркакми ёки аёл, ўғилми ёки қиз яъни жинсий, ирқий, миллий, диний ёки ижтимоий негизидан қатъий назар, ҳар бир шахс эга бўлган ҳуқуқлардандир.